پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 215235
اُفت سطح آب‌ زيرزميني در چهارمحال وبختياري از بارزترين علائم بيابان‌زايي/تبديل مَرغ شهرکردبه کانون گردوغبار سلامت مردم راتهديد مي‌‌کند
تاریخ انتشار : 1395/03/26 12:53:43
نمایش : 956
معاون آبخيزداري منابع طبيعي چهارمحال و بختياري گفت: اُفت سطح آب‌هاي زيرزميني به ويژه در استان از بارزترين علائم بيابان‌زايي است و دشت‌هاي مسطح در نقاطي تبديل به کانون‌هاي گرد و غبار شده و اين در حالي است که اين دشت‌ها در گذشته مرغزار و تالاب بوده‌اند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حسين بهرامي معاون آبخيزداري منابع طبيعي چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: براساس تعريف سازمان ملل بيابان‌زايي عبارت است از کاهش توان توليد اراضي که در اثر تغيير اقليم و يا فعاليت‌هاي انساني ايجاد مي‌شود بنابراين بايد توجه داشت که بيابان و بيابان‌زايي دو مقوله متفاوت هستند.

وي با اشاره به تعريف بيابان تصريح کرد: بيابان به مناطق خشک و بسيار کم‌بارش مانند مناطق مرکزي گفته مي‌شود.

معاون آبخيزداري منابع طبيعي چهارمحال و بختياري با اشاره به تعريف بيابان‌زايي بيان کرد: بيابان‌زايي در اقليم‌هاي خشک، نيمه‌خشک و حتي نيمه‌مرطوب نيز اتفاق مي‌افتد.

بهرامي بيابان‌زايي را به معناي کاهش توان توليد زمين دانست و تاکيد کرد: فرسايش خاک، شور شدن خاک، کاهش مواد آلي خاک، اُفت کمي و کيفي آب‌هاي سطحي و زيرزميني و تخريب پوشش گياهي هر کدام مي‌تواند سبب بيابان‌زايي شود.

وي با اشاره به اينکه بيابان‌زايي در حالت کلي سبب تخريب خاک، تخريب آب و تخريب پوشش گياهي مي‌شود ادامه داد: نتيجه نهايي بيابان‌زايي از بين رفتن توان توليد، کاهش درآمد جوامع و صدمه ديدن توسعه و تمدن است.

بهرامي يادآور شد: چهارمحال و بختياري از نظر اقليمي فاقد مناطق بياباني است و اقليم استان از نيمه‌خشک تا مرطوب و سرد متغير است اما متأسفانه بايد گفت علي‌رغم آنکه استان فاقد اقليم خشک و بيابان است اما فرآيند بيابان‌زايي در استان وجود دارد.

معاون آبخيزداري منابع طبيعي چهارمحال و بختياري اضافه کرد: بيابان‌زايي روندي تدريجي و کُند است که در صورت تداوم، روند بيابان‌زايي فعلي به طور واضح قابل پيش‌بيني است و در چند دهه آينده شاهد نشانه‌هاي بيابان و رخساره‌هاي خاص بيابان در استان به ويژه نيمه شرقي هستيم.

بهرامي با اشاره به دلايل بيابان‌زايي تاکيد کرد: فرسايش بيش از ۲۰ تن خاک در حوزه آبخيز کارون، از بين رفتن تنوع زيستي و گونه‌هاي گياهي بومي استان، تخريب جنگل‌ها و مراتع و تغيير کاربري‌ اراضي و کشاورزي‌هاي غيراصولي و بهره‌برداري بيش از حد از منابع آب که سبب اُفت شديد سطح آب‌هاي زيرزميني شده و همچنين خشکسالي و تغيير اقليم که از چند سال اخير شاهد آن هستيم روند بيابان‌زايي را تشديد مي‌کند.

وي با بيان اينکه چهارمحال و بختياري فاقد بيابان خشک است، افزود: به همين دليل از محل اعتبارات دفتر مقابله با بيابان اعتباري به استان اختصاص نمي‌يابد اما تمام فعاليت‌هاي آبخيزداري در اين استان در راستاي مقابله با تخريب سرزمين و بيابان‌زايي انجام مي‌شود.

معاون آبخيزداري اداره کل منابع طبيعي استان با بيان اينکه اُفت سطح آب‌هاي زيرزميني به ويژه در استان از بارزترين علائم بيابان‌زايي است، تصريح کرد: دشت‌هاي مسطح در نقاطي تبديل به کانون‌هاي گرد و غبار شده و اين در حالي است که اين دشت‌ها در گذشته مرغزار و تالاب بوده‌اند.

بهرامي با بيان اينکه مَرغ شهرکرد که به عنوان کانون گرد و غبار سلامت ساکنان شهر را به خطر مي‌اندازد، تأکيد کرد: چنين حالتي در سفيد دشت و خانميرزا نيز مشاهده مي‌شود که در صورت تداوم برداشت‌هاي بي‌رويه از سطح آب‌هاي زيرزميني و تداوم خشکسالي بايد گفت اين مناطق تبديل به بيابان خواهند شد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html